מדריך הנגשה לבית

הנגשת הבית או הדירה לבעלי מוגבלות, לנכים ולקשישים נועדה לסייע להם לחיות בכבוד, לבצע פעילויות יומיומיות באופן עצמאי ובטיחותי (תפקוד עצמאי), לשמור על איכות חיים גבוהה ולהמשיך להתגורר בנכס המוכר והאהוב. הנגשת הבית או הדירה מתייחסת לשינויים שונים שיש לבצע בנכס ובדרכי הגישה אליו כדי להתאימו לבעל המוגבלות בניידות ולאוכלוסייה הבוגרת. וחשוב לזכור כי לעיתים יש להנגיש את הבית באופן כפוי ופתאומי בגלל תרחישים שונים שאין לנו שליטה עליהם, למשל נכות עקב תאונת דרכים או תאונת עבודה, מחלה קשה הפוגעת בתפקוד וביכולת לבצע פעולות יומיומיות, טראומה וכו'.

ראוי לציין כי לכל מוגבלות ניתן להתאים פתרונות תכנון ועיצוב ייחודיים העונים על הדרישות והצרכים הספציפיים של בעל המוגבלות ובני משפחתו. בשונה מהנגשת מבנים במרחב הציבורי שחייבת להיעשות על פי התקנים המחייבים, במרחב הפרטי והביתי התכנון מותאם אישית והמטרה היא להנגיש את הבית כדי שהנכס יהיה נוח, מונגש ובטיחותי בהתאם למוגבלות הקיימת של הדייר.

כיצד להנגיש בית פרטי או דירה רב מפלסית לקראת בואו של קשיש או נתמך ניידות?

חשוב לדעת כי אנשים עם מוגבלות ביכולת הניידות והתפקוד אשר חייבים להיעזר באביזרי עזר שונים לצורך ניידות יכולים לבדוק את זכאותם לסיוע במימון התאמת הדירה הקיימת ודרכי הגישה אליה. זהו מענק המותנה במיצוי כושר השתכרות על פי הכללים שנקבעו במשרד הבינוי והשיכון וכדאי לבדוק האם עומדים בקריטריונים על מנת להנגיש את הדירה או הבית הפרטי באמצעות הרחבת פתחים (דלת כניסה וכו'), התאמת המטבח, שינויים והתאמות בחדר הרחצה והשירותים, מעקות לאורך המדרגות בבית או בדירה רב מפלסית, התאמת מעלון, בנייה של שבילי גישה המותאמים למוגבלות ועוד.

הצעד הראשון בהנגשת הבית הפרטי או הדירה הרב מפלסית הוא להזמין ייעוץ מקצועי הניתן על ידי יועץ הנגשה מנוסה. היועץ מגיע לדירה או לבית על מנת לבצע הערכה ולקבוע אילו פעולות בעל המוגבלות בניידות מתקשה לבצע בביתו, לדוגמה אי יכולת להשתמש בחדרי שירותים ורחצה לבד, קשיים בפעולות יומיומיות במטבח, במעבר בין מפלסי הדירה או הבית ועוד.

כדי להנגיש בית פרטי או דירה רב מפלסית לקראת בואו של נתמך ניידות או קשיש יש לבצע התאמות בנכס ולהנגיש את חללי הפנים באמצעות העזרים הבאים:

• הרחבת פתחי הכניסה לבית או לדירה, אם מנגישים את הנכס לבעל מוגבלות המרותק לכיסא גלגלים נהוג להרחיב את הפתחים לרוחב של 80 ס"מ לפחות, מאחר שהרוחב של כיסא גלגלים סטנדרטי הוא 60 עד 70 ס"מ.
• החלפת הריצוף או התאמת המשטח לריצוף אנטי סליפ המונע החלקות ותאונות בחדר האמבטיה ובחללי פנים בהם יש חשש לרטיבות.
• התאמת המטבח בהתאם לצורך ולתקציב, למשל כיור בגובה מתאים, תכנון ובניית נישה ייעודית המאפשרת לאדם המרותק לכיסא גלגלים להכין אוכל במשטח עבודה המונגש עבורו, תכנון מחדש של ארונות המטבח כדי לאפשר לבעל המוגבלות גישה נוחה ובטוחה לציוד ועוד.
התקנת מעלון מדרגות לנכים בבית פרטי רב מפלסי או בדירה רב מפלסית. יש סוגים שונים של מעלונים להנגשת המדרגות בבית או בדירה, לדוגמה מעלון מתקדם למדרגות ישרות, מעלון ייעודי למדרגות מעוקלות, מעלון משופע, מעלון משטח ישר המחובר למסילה ועוד.
• מעקות בחדרי רחצה, בחדרי שירותים, במדרגות וכו'.
• הנגשת חדר השינה עם פתח כניסה רחב המאפשר מעבר של כיסא גלגלים, בחירה נכונה של מיטה המתאימה לבעל המוגבלות או לקשיש, החלפה למיטה סיעודית ועוד.

טיפים נוספים להתאמת הבית

  • יש להנגיש את כל חללי הפנים בהתאמה לצרכים הייחודיים של בעל המוגבלות.
  • חשוב לבצע התאמות במקלחת ובחדר השירותים בהתאם למצבו של בעל המוגבלות.
  • כדאי להנגיש את המטבח על מנת לאפשר לבעל המוגבלות תפקוד עצמאי.