נזק מים למעלית משא ונוסעים

מעליות מסוגים שונים כמו משא ונוסעים הן מרכיב חיוני בתפקוד יעיל ותקין במבנים, והן משמשות בין השאר בתפקוד התקין של מבני מסחר ותעשייה, במגדלי משרדים וברבי קומות. באופן כללי מעליות משא משמשות לשינוע והובלה של מטענים, סחורות וציוד, והן לא מיועדות לנוסעים, אלו מעליות משא עמידות המיועדות לשינוע של מטענים כבדים, לכן בשונה ממעלית נוסעים רגילה המותקנת בבנייני מגורים ומשרדים, מעליות המשא מתוכננות ובנויות מראש לסחורות ולציוד כבד ולהובלה יעילה ובטוחה של מטענים במשקלים כבדים.

כל מעלית חייבת לעמוד בתקן הישראלי המחייב, וכאשר מתכננים מעלית משא למבני מסחר ותעשייה יש לעמוד בדרישות מחמירות יותר. אחד מהסיכונים הקיימים למעליות המשא והנוסעים כרוך בנזקי מים, מאחר שהמים עלולים לפגוע קשות במערכות החשמל והאלקטרוניקה, לגרום לקורוזיה, ולהביא לפגיעה חמורה בתפקוד התקין במבנה.

גורמים לנזקי מים למעליות השונות

כאמור, אחד מהסיכונים לכל סוגי המעליות המותקנות במבנים השונים כרוך בנזקי מים. הגורמים העיקריים לנזקי מים הפוגעים במעליות משא ונוסעים הינם:

בבניין או מחוצה לו – הצפות נגרמות בדרך כלל מסיבות כמו גשמים חזקים, סערות, שיטפונות, פיצוצי צנרת, סתימה במרזבים של המבנה, תקלות בתשתיות האינסטלציה ועוד. נזקי ההצפות עשויים להיות חמורים מאוד ולגרום לנזק נרחב למעליות ולהשבתה ממושכת וכמובן לעלויות כספיות גבוהות.

גורם אנושי – בכל בניין תמיד יש את השכן הזה או מישהו שחושב שזה נכון לנקות את המעלית עם צינור מים. אז זהו – שלא !. אסור לשפוך או לנקות את המעלית עם מים זורמים.

לחות גבוהה – הלחות הגבוהה במבנה נובעת מסיבות שונות והיא עלולה להשפיע על תנאי האחסון ותפקוד המעלית בבניין. כמו כן, הלחות הגבוהה עלולה לגרום לפגיעה חמורה במערכות החשמל והאלקטרוניקה של המעלית המותקנת בפיר המעלית.

השפעות נזקי מים על מעליות משא ונוסעים

נזקי מים עלולים להשפיע על מעליות משא ונוסעים בדרך הבאה:

תפקוד המעלית – המים עלולים לפגוע באופן משמעותי בתפקוד התקין של מעלית משא ולגרום לבעיות כמו תקלות מכניות, קצר חשמלי, עצירה פתאומית, חריקות בגלל חלודה ונזקים אחרים, סיכון בטיחותי למטענים ולאנשים ועוד.

נזק לרכיבי המערכות – המים גורמים לנזק משמעותי ולעתים לבלתי הפיך לרכיבים השונים במעליות, בעיקר למנוע ולמערכת ההינע, ללוח הבקרה והשליטה, למעגלים האלקטרוניים, לכבלים וכדומה. מעבר לכך, נזקי המים כרוכים בעלויות גבוהות לצורך תיקון והחלפת הרכיבים הפגומים.

השבתת המעלית – נזקי המים עלולים לגרום להשבתת המעלית לזמן ממושך, לכן המשתמשים במעלית יסבלו מאי נוחות, פגיעה בעבודה ובפרודוקטיביות של עסקים, ולרוב יש לחפש פתרונות חלופיים הכרוכים בעלויות גבוהות ובחוסר יעילות עד תיקון המעלית.

מניעת נזק מים למעליות

כדי להימנע מנזקי המים למעליות משא ונוסעים חשוב להקפיד על תחזוקה שוטפת על ידי אנשי מקצוע מיומנים, לדאוג לאיטום איכותי במבנה ובפיר המעלית, להתקין מערכות הגנה יעילות, לדאוג לניקוז יעיל במקומות הנכונים ועוד.

כמו כן, חשוב להזמין את עבודות התחזוקה מחברת מעליות מקצועית ואמינה, ויש לתכנן היטב את המעלית מראש ולייצר אותה מחומרים עמידים בפני נזקי מים וקורוזיה. את המעלית מומלץ לתכנן ולהתקין בפיר המוגן מפגעי מזג האוויר, גם אם בונים פיר חיצוני.

שני פתרונות קלים שצריך לקחת בחשבון כבר בשלב התכנון

  1. ניקוז לבור המעלית
  2. רגש הצפה במספר נקודות בפיר המעלית

טיפול בנזקי מים למעלית

חשוב לציין כי הטיפול בנזקי מים שנגרמו למעלית חייב להתבצע רק על ידי מומחים בעלי ידע, ניסיון וכלים. יש לעבוד עם חברת מעליות מקצועית ויעילה לאחר הערכת נזק על ידי גורם מקצועי, והתיקון חייב להתבצע על פי כללי הבטיחות בעבודה ובהתאם לתקנים מחייבים. כמו כן, כדאי לתעד את נזקי המים שנגרמו אם יש ביטוח על המעלית ו/או אחריות יצרן.

לסיכום, כדי להימנע מנזקי מים במעליות משא ונוסעים כדאי להזמין את המעלית ועבודות התחזוקה והתיקונים מחברת עדן מעליות. למידע נוסף אנא צרו איתנו קשר עוד היום!