לקסיקון המעליות הגדול

קשה לדמיין את החיים ללא מעליות, דרגנועים ומעלונים. המעלית הפכה לחלק בלתי נפרד בחיי האדם, היא משפרת את איכות החיים, מאפשרת למבוגרים ולבעלי מוגבלויות לנוע בחופשיות ולגור גם בדירות הממוקמות בקומה גבוהה בבניין מגורים משותף. יש מגוון סוגים של מעליות, למשל מעלית משא, מעלון נכים, מעלית שירות מזון, מדרגון כיסא ועוד.

כאשר מדברים על מעליות ומעלונים נהוג להשתמש במושגים מקצועיים, ובהם גם מונחים טכניים. המונחים בתחום המעליות אינם מוכרים לציבור הרחב, לכן החלטנו להרים את הכפפה והמומחים של חברת עדן מעליות הכינו עבורנו את לקסיקון המעליות הגדול והעדכני ביותר. מילון המושגים בעולם המעליות, המעלונים והדרגנועים נועד לסייע לכם להבין מושגים שונים. בכל שאלה ובקשה הנכם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לייעץ ולהעניק הסברים נוספים על מושג שלא מצאתם בלקסיקון ולסייע לכם לבחור את המעלית המתאימה לכם ביותר.

מונחי יסוד בתחום המעליות

מעלית חשמלית – המעלית מתאימה לבנייני מגורים ומשרדים גבוהים, היא נעה במהירות ומצוידת באמצעי בטיחות שונים. יש לתכנן חדר מכונות בראש פיר המעלית מאחר ובו ממקמים את לוח הפיקוד, מנוע וגיר.

מעלית הידראולית – המעלית מתאימה לבניינים עם עד 7 תחנות עצירה, כולל תחנה בקומת הקרקע של המבנה. יש לבנות חדר מכונות בקומת הקרקע או בסמוך לפיר המעלית, במקרים מסוימים אפשר לתכנן את חדר המכונות על הגג.

מעלית MRL – מעלית מתקדמת ואיכותית המתאימה לבתים קיימים ולרבי קומות. מאפייני המעלית דומים למבנה ולרכיבי המעלית החשמלית הרגילה, אך היתרון הוא שאין צורך לתכנן ולהקים חדר מכונות.

מעלון – מעלון הוא סוג של מעלית הידראולית, ובמקור הוא תוכנן לצורך שינוע נכים בתוך בניינים ומבנים. המעלון מתאים גם לבתים פרטיים ולדירות עם שניים או שלושה מפלסים, הוא מתאים למבנה עד 4 קומות (4 תחנות). למעלון הרגיל יש מבנה הכולל תא ללא דלתות, ולמעשה הדלתות של הפיר משמשות לפתיחת ולסגירה.

מעלון נכים מעלון לנכים הוא אמצעי יעיל המסייע לבעלי המוגבלות לנוע בחופשיות בבית או במבנה, ללא עזרה מאחרים, והמעלון מאפשר לנכה לעלות ולרדת בין המפלסים בבטחה ובנוחות.

מעלית משא/שירות – מעלית נפוצה המשמשת לשינוע סחורה ומטענים, ניתן לתכנן ולבנות גם מעליות שירות בתוך המבנה, למשל מעלית מזון במסעדות ובחברות העוסקות באוכל ומזון.

מושגים טכניים בעולם המעליות

ישנם מושגים טכניים רבים ושונים בתחום המעליות, ורק אנשי המקצוע שולטים בעגה המקצועית. כדי להעמיק את הידע ולהבין מה הפירוש של המושגים הנפוצים הכנו עבורכם מילון הכולל מושגים טכניים בגובה העיניים ובשפה ברורה ופשוטה.

סידור כבלים – יש שני סוגים עיקריים של סידור כבלי התלייה של תא המעלית בבניין. סידור כבלים 1:1 מיועד למעליות הנעות במהירות זהה למהירות הכבל, וסידור כבלים מסוג 2:1 מתאים למעליות הנעות במהירות של חצי ממהירות הכבל.

בקרת כניסה – מערכת אלקטרונית מתקדמת לשליטה בכניסה למעלית או לבניין.

פעמון אזעקה – בכל מעלית חייב להיות פעמון או לחצן מצוקה. פעמון אזעקה במעלית נועד לאפשר לנוסע הלכוד בתא הנוסעים למשוך תשומת לב ולקבל עזרה. את הפעמון מפעילים בתוך תא הנוסעים.

פיר מעלית – החלל המשמש לתנועת תא המעלית, הפיר יכול להיות בתוך הבניין או מחוצה לו.