כללי בטיחות במעליות

המעליות משמשות אותנו בקניונים, במשרדים, בבנייני מגורים ובכל מקום אנו רוצים מעבר מהיר ונוח ממפלס אחד למשנהו. השימוש במעלית הוא נפוץ ביותר ומדובר על אחד מהאמצעים המקובלים ביותר בבניה והיא נחשבת לבטוחה כל עוד היא נבנית ומתוחזקת על ידי בעלי מקצוע מיומנים ומנוסים בתחום. מעלית שאינה מתוחזקת על פי כללי הבטיחות בתחום יכולה להפוך סכנה לחיי מי מאלו שישתמשו בה, כאשר תאונות מתרחשות פעמים רבות לרוב בשל בעיות תחזוקה.

מהם התקנים הידועים כיום בנושא הקמת מעלית?

התקן הישראלי בתחום התקנה והקמה של מעלית בישראל הוא תקן ת"י 2481 חלק 70. חלק זה עוסק בדרישות הבטיחות להתקנה ובניה של מעליות מכל הסוגים וכל מעלית חייבת לעמוד בתקנים המדויקים הקבועים בחוק. אחד התקנים המשמעותיים במסגרת התקן הראשי הוא בנושא דרישות הרשות הארצית לכבאות והצלה, אך גם תקנים שנקבעו בחוקי התכנון והבנייה. התקנים מתייחסים כל אספקט בבטיחות המעלית, החל במערכות החשמל במעלית ועד לשליטה בעשן בעת שריפה ואוורור חדר המכונות. בין היתר התקנים קובעים כי במעלית חייבת להיות תאורת חירום, מערכת כיבוי אש בבניין עצמו, צריך להיות לחצן מצוקה והמעלית צריכה לעבור אישור מעבדה.

בנוסף, על פי התקן המעלית צריכה לעבור בדיקות תקופתיות, אחת לשנה או אחת לחצי שנה, תלוי בסוג המבנה והשימוש בו, ויש לרענן בקרב הדיירים כללי בטיחות כלליים בנוגע לשימוש במעלית.

תקני בטיחות אז והיום

מעליות נמצאות אתנו כבר עשרות רבות של שנים בווריאציות כאלה ואחרות, ועם השנים התקנים השתכללו, הוחמרו והשתנו בהתאם לסוגי המעליות ששוכללו. כדאי לדעת שממש עד לא מזמן דרישות התקן הישראלי 2481 היו אלו שקבעו את תקני התכנון והתחזוקה של המעליות, אך החל מאוגוסט 2014 ישנו תקן חדש אירופאי על פיו גם כן יש לפעול בשם EN 20-81. כך למשל, אם קיימת בבניין מעלית ביתית ישנה מאוד, מומלץ לפעול להתאים אותה לתקן החדש שיבטיח בה שימוש בטוח בהרבה.

מהו התקן העדכני לאחזקת מעלית מבחינה תקנית?

תחום הבטיחות במעליות נקבע בפקודת הבטיחות בעבודה (נוסח חדש) תש"ל 1970 וכאמור התקנת מעליות כיום נדרשת על פי התקן המחמיר האירופאי. התקנים קובעים כי לא תוכנס לשימוש מעלית חדשה אלא אם היא נבדקה ונוסתה באופן יסודי בידי בודק המוסמך לכך והוא הנפיק תסקיר מדויק ובו נקבע עומס העבודה עם המעלית. יש לבצע בדיקה תקופתית אחת לחצי שנה אצל בודק מוסמך, אם קיים במעלית פגם אין לעשות בה שימוש, וההתקנה צריכה להתבצע על ידי חברה המחזיקה ברישיון והסמכה מטעם מפקח עבודה ראשי בה ישנו בעל תפקיד מעליתן.

התקנים לתכנון ותחזוקה של מעליות נקבעים על ידי ת"י 24 ו-ת"י 2481 מעליות, שמתייחסים לכל אספקט בתחום המעליות, החל במעליות שירות חשמליות ועד לדרישות היסוד להתקנת המעלית בנכס. יש להתייחס גם לתקנים נוספים, למשל לתקנות הבטיחות העבודה להן דרישות בנושא אחזקה, בטיחות, אחזקת מלאי חלקי חילוף וצירוף הוראות הפעלה למעלית.

לסיכום, כאשר מעוניינים להקים מעלית או לשדרג את המעלית הקיימת, יש לפעול על פי הוראות החוק בכל הנוגע לבטיחות ואחזקת המעלית, וזאת כדי להבטיח את השימוש הבטוח בה לאורך שנים.