כיצד פועלת מעלית?

מעלית הינה חפץ שנוכח בחיינו כבר שנים רבות ועברה שדרוגים רבים, חלקם אפילו בתקופה האחרונה. מטרתה היא אחת – לסייע לנו להגיע לקומות עליונות ולרדת מהן בקלות, במהירות ובבטיחות. מעטים המבנים כיום, אשר להם מעל לשלוש קומות ואין בהם מעלית, בוודאי כשמדובר על מבנים חדשים, כאשר המנגנונים המפעילים את המעליות משוכללים ובעלי עוצמה גדולה, זאת כדי להבטיח את המשתמשים בה בכל עת. אז איך המנגנון עובד במעליות השונות, אילו סוגים של מעליות יש וכיצד המנגנונים שלהם שונים זה מזה? כדאי להמשיך לקרוא.

המנגנונים השונים הכלולים בפעולה המכנית של המעלית

ישנם שני סוגים של מעליות עיקריות – חשמליות והידראוליות. המעלית החשמלית מונעת על ידי גל חיכוך שנוצר בין הכבלים התלויים של המעלית ובין גלי החיכוך המופעלים על ידי המנוע החשמלי. מעלית זו נמצאת אתנו שנים רבות, היא הומצאה בשנת 1880 על ידי מהנדס גרמני ופעולתה מבוססת על מתקן הרמה אותו המנוע החשמלי מרים. מתקן ההרמה נמצא בתוך פיר המעלית, יש למתקן תוף, אל התוך כרוכים כבלים, בצד אחד תלויה המעלית ובצד השני תלויה משקולת.

במעליות הידראוליות פעולת ההרמה נעשית באמצעות לחץ שמן. המעלית הומצאה בשנת 1986 על ידי מהנדס צרפתי, ופעולתה מבוססת על בוכנה המופעלת בלחץ שמן שמרים את תא המעלית כלפי מעלה. המעלית הזו משמשת עדיין במוסכים ובבתים ישנים ובניינים בתור תוספת לבניין. מעליות הן חלק מחיינו כבר מאות שנים, כשיש אפילו עדויות לכך שהיו מעליות בעולם העתיק. המהפכה התעשייתית האיצה את פיתוחן כאשר שבשנת 1845 כבר הומצאה מעלית הפועלת בכוח הידראולי ובהמשך נעשו לה פיתוחים רבים שהוסיפו לבטיחות השימוש בה ועד למעלית שאנו מכירים כיום.

למעליות ישנן דלתות אוטומטיות שנפתחות ונסגרות כשהמעלית מגיעה לנקודת הקומה שלה. אם ישנו מגע בדלת או שהעין האלקטרונית של המעלית חשה שיש תנועה באזור דלת המעלית – היא נפתחת מחדש כדי למנוע מצבים בהם הדלתות נסגרות על אנשים.

האם כל מתקני ההרמה פועלים במנגנון דומה או האם יש שוני ביניהם?

מעליות ומתקני הרמה דומים זה לזה בפעולה אותה הם מבצעים, אך לא תמיד המנגנונים שלהם יעבדו על אותו הבסיס. המעלית החשמלית מתאימה לבתים רבי קומות מצריכה בניית חדר מכונות עם לוח פיקוד, עם מכונת הרמה חשמלית, עם מנוע ועם גיר. המעלית החשמלית מסובבת גלגלי הנעה שבתוך חריציהם נמצאים כבלי פלדה עליהם תלויה מצד אחד המעלית ומצד שני תלוי משקל נגד, כוח החיכוך הוא זה שמניע את המעלית מעלה ומטה.

במעלית ההידראולית חדר המכונות נמצא בקומת הקרקע של הבניין, ולעיתים רחוקות על גג הבניין, כאשר אין מקום לבנות לו חדר צמוד. בחדר יהיו לוח פיקוד, יחידה הידראולית בה מנוע חשמלי ומשאבה יחד בתוך מיכל שמן. פיר המעלית כולל בוכנה אותה מחברים למשאבה וכשזו עובדת נוצר לחץ שמן שעובר לבוכנה – שמרים את המעלית כלפי מעלה.

קיים גם מעלון לנכים שנחשב כמעלית הידראולית לכל דבר. הבניה שלו לא מצריכה חפירת בור, לכן הדרישות לבניית מעלון לנכים פחות מחמירות וכן ניתן להתקין אותו עם דלתות אוטומטיות להזזה. כמו כן, קיימת מעלית שנקראת MRL לבניינים רבי קומות והיא נחשבת מעלית שקטה במיוחד והיא עושה שימוש במכונות הרמה ללא גיר ומכאן גם אין צורך בחדר מכונות להתקנתה.