טכנולוגיות חדשות ושינויים במערכות נגישות

במדינת ישראל 18% מהאוכלוסייה הם אנשים עם מוגבלות כזו או אחרת אשר זקוקים לסיוע בניידות או בביצוע פעולות יום יומיות. חוק הנגישות קובע כי כל אדם יכול וחייב שתהיה לו גישה לכל מקום, לכן קיימת גם חובת ההנגשה של מקומות ציבוריים ומקבלי קהל. עם ההבנה המעמיקה שיש צורך גדול בהנגשה, התפתחה גם תעשייה שלמה של טכנולוגיות המתמקדות בתחום זה, והן נמצאות בהתפתחות מתמדת, כשבשנים האחרונות ראינו קפיצת מדרגה מבחינת פתרונות הנגישות שהם מציעים.

שימוש בטכנולוגיות חדשות

יש אין ספור טכנולוגיות חדשות המיועדות לסייע בתחום הנגישות, ונראה כי אין סוף לדמיון וליצירתיות המפתחים שמזהים בעיה והם מעוניינים לתת עבורה פתרון. אנחנו יכולים לראות את הטכנולוגיות החדשות כמעט בכל מקום, אך אנחנו פחות מודעים אליהן ביום יום. למשל, כיום קיימת נגישות כמעט בכל אתר אינטרנט, של רובוט קולי שמקריא את הכתבות עבור כבדי ראייה ועיוורים.

קיימות טכנולוגיות ייחודיות עבור מי שמתמודדים עם בעיות שמיעה שונות, למשל של תאורה שנדלקת בעת כניסת שיחת טלפון, או רטט ייחודי המאפשר תקשורת או את הסבת תשומת הלב. עוד מקום שאנחנו יכולים לראות בו את הטכנולוגיות החדשות הוא במעליות – כיום ישנם חיישני תנועה המסייעים למעלית לקלוט את העולים למעלית, למנוע את סגירת הדלת עליהם וקיימות גם טכנולוגיות חדשות למחשוב ענן המסייע בגיבוי, כיבוי והפעלה של המערכות בקלות.

שיפורי תכנון ועיצוב מעליות ומדרגות חשמליות עבור נגישות

אחת הדרכים להתמודד עם בעיית הנגישות היא באמצעות מעליות ובאמצעות מעלונים מסוגים שונים. כיום קיימות אפשרויות טכנולוגיות רבות אשר משדרגות את התנועה והשימוש השוטף במעלונים שונים, למשל קיימים לחצנים בצג דיגיטלי ולחצני מגע המאפשרים שימוש נוח כמעט ללא מאמץ, ממש כמו בשימוש בטלפון הנייד. קיים כיום מעלון מדרגות משופע שנועד בעיקר עבור אנשים עם מוגבלות בתנועה או לאנשים להם צרכים מיוחדים המקשים עליהם לעשות שימוש רגיל במדרגות. בעבר ראינו מעלונים שמאפשרים ישיבה מסוג אחד בלבד, אך כיום הטכנולוגיות החדישות מאפשרות לעלות עליו עם כיסא גלגלים ומי שרוצה יכול גם לעמוד בו כשהוא בתנועה. אפשר להתאים אותו למדרגות ישרות, למשטח ישר מחובר למסילה, למדרגות מעוקלות ועוד.

כיום אנחנו יכולים לראות שדרוגים רבים בתחום המעליות עם הקשר ישיר לנגישות, לדוגמא, של הכנסת תאורה ייחודית לרצפת המעלית וטכנולוגיות לשיפור הבטיחות במעלית.

טכנולוגיות חדשות לניטור ותחזוקה של מערכות הנגישות במעליות ומדרגות חשמליות

מעליות מאפשרות לכולם לעשות שימוש נוח יותר במבנים בעלי יותר מקומה אחת, אך עבור בעלי הצרכים המיוחדים לא מדובר על נוחות, אלא על האפשרות הבסיסית לנוע ממקום למקום כמו כל אדם אחר בחברה. לצורך כך, פותחו טכנולוגיות מתקדמות המסייעות לתפעל את המעליות, את המעלונים ואת המדרגות הנעות, כך שגם אם תתרחש תקלה – יאתרו אותה במהירות על ידי מערכת התרעה, ותהיה אפשרות לתקן אותה במהירות.

אחת הטכנולוגיות המובילות בתחום היא של מערכת EES לבקרה וניתוח התקלות במעלית בזמן אמת. המערכת מזהה בזמן אמת את התקלה מרחוק, היא משדרת אותה למוקד ראשי ששולח למקום טכנאי, פעמים רבות הדבר קורה גם הרבה לפני שהלקוח יודע שקיימת בעיה. ישנם מסכים במעליות, יש טכנולוגיות איכון לטכנאים שמסייעת לניהול חכם ועוד.