תפקידו של יועץ מעליות

בישראל קיימות חברות המתמחות בתכנון ובניית מעליות חדשות במבני מגורים ובמבנים מסחריים ותעשייתיים, החברות עוסקות בין היתר בהוספת מעלית חדשה לבניין קיים, למשל במסגרת עבודות של תמ"א 38 או הוספת מעלית חשמלית או הידראולית לבית מגורים משותף, ויש חברות המתמחות בשירות בלבד למעליות. חברות מקצועיות לרוב יספקו מענה לשני הצרכים, כלומר בניית מעליות ומתן שירות ותחזוקה. בנוסף, בענף המעליות יש נישה נוספת של יועצי מעליות, תחום שפחות מוכר בארץ, אך זהו שירות חשוב מאוד ולא כדאי לוותר על הייעוץ.

יועץ מעליות הוא איש מקצוע מנוסה ובעל ידע וניסיון בתחום, תפקידו העיקרי הוא לפקח אחר החברה שנבחרה לתכנון, לבניית ולתחזוקה המעלית בבניין. היועץ מייצג את האינטרסים של הלקוח לכן הוא מפקח על תפקודי ופעולות החברה, הוא בוחן האם המעלית תוכננה, הותקנה ועברה תחזוקה בהתאם לתקנים המחייבים והמחמירים ביותר, והתקנתה תואמים לתקנים המחייבים. בנוסף, הוא עוקב אחר ההתחשבנות מול החברה ועליו לנהל מו"מ מול נציגי הברה כדי להוזיל עלויות ולוודא כי החברה מציעה שירות במחיר הוגן, מבצעת תיקונים באופן מקצועי ומשתמשת רק בחלפים איכותיים העומדים בתקן.

תפקידו של יועץ מעליות

יועץ מעליות הוא מעליתן מוסמך ובעל ידע וניסיון עשיר, הוא יכול להיות גם הנדסאי או מהנדס המתמחה בתחום. תפקידו העיקרי של היועץ הוא לבקר ולפקח על הפעולות והתיקונים שחברה המספקת שירות מעליות מבצעת במעלית המתקנת בבניין הלקוח.

חשוב לזכור כי לרוב האנשים אין ידע טכני בתחום המעליות לכן יש חברות המנצלות זאת והן גובות תעריפים גבוהים ולעיתים הן מנסות לחסוך בעלויות כדי למקסם רווח לכן הטכנאי עשוי להתקין חלפים משומשים או לא מקוריים, לציין כי הוא ביצע תיקון כזה או אחר למרות שבפועל לא היה צורך בתיקון או שעלות השירות אמורה להיות זולה בהרבה מהמחיר שהוא דורש. בעזרת יועץ מעליות נמנעים ממקרים אלו וחוסכים עלויות רבות.

אמנם, אין צורך להעסיק יועץ מעליות באופן שוטף בגלל העלויות, אך ניתן להזמין את היועץ בעת הצורך למתן חוות דעת ולפיקוח על חברת השירות, ובעזרת היועץ אפשר לחסוך לא מעט כסף לכן זהו שירות משתלם וחסכוני עבור הלקוח הסופי.

היועץ מוודא כי השירות שניתן היה איכותי וכי המחיר הוגן, הוא בודק את טיב התיקון והתחזוקה ויכול לאתר מראש בעיות עתידיות ולדאוג לכך שהמעלית תעבור טיפול מתאים בעלות נמוכה יותר לעומת מחיר התיקון לאחר שהמצב התדרדר.

היועץ עובד מול החברה שמתקינה את המעלית או מבצעת שירות ותחזוקה, אך מתוקף תפקידו עליו לייצג את האינטרסים של הלקוח המשלם לו ולבחון במקצועיות את פעולות החברה המבצעת את ההתקנה או את התחזוקה במעלית הלקוח.

בעזרת יועץ מעליות מנוסה ניתן להכין מכרז לצורך תכנון והתקנת מעלית בבניין קיים, או להכין מכרז לצורך בחירת חברת שירות מעליות המספקת תחזוקה שוטפת ותיקונים. ראוי לציין כי יועץ מעליות לא מבצע תיקונים והוא לא מתכנן את המעלית, תפקידו רק לייעץ ולהעמיד את כל הידע והניסיון שברשותו כדי לסייע ללקוח לקבל החלטות שקולות, לחסוך כסף ולהבטיח מעלית תקינה ובטוחה המשרתת היטב את הדיירים בבניין, לכן הוא מהווה מעין גורם סמכותי עליון המפקח על כל מה שקשור למעליות.