שמירה על כללי בטיחות אש במעלית

בבנייני מגורים ומשרדים, בקניונים ובמגוון מבנים נוספים, מותקנות מעליות המאפשרות מעבר מהיר ונוח בין המפלסים השונים בבניין. השימוש במעליות נפוץ ומהווה חלק משגרת החיים שלנו, המעלית נועדה לשרת את כל הדיירים בבניין, לא רק מי שמתגורר בקומה גבוהה, והמעלית מאפשרת גם למבוגרים ולהורים לילדים קטנים ולתינוקות להתמודד בנוחות עם משאות כבדים כמו שקיות לאחר קניות, עגלת תינוק וכדומה.

המעליות נחשבות לאמצעי נוח ובטוח לשימוש, כל עוד הן מתוחזקות נכון ועל ידי אנשי מקצוע מיומנים. קיימים תקני בטיחות מיוחדים למעליות, האחריות על התחזוקה השוטפת של המעלית מוטלת על ועד הבית בבניין המגורים או על מנהל הנכס. מעלית מוזנחת שאינה מתוחזקת לפי הכללים מהווה סכנה לחיי המשתמשים, ולא פעם אנו שומעים בחדשות על תאונות מצערות המסתיימות בפציעה קשה או במוות, כאשר הגורמים העיקריים לתאונות ולמחדלים הקשים נובעים מתחזוקה בעייתית ולקויה.

תקני בטיחות אש במעליות

התקן הישראלי ת"י 2481 חלק 72 עוסק בדרישות הבטיחות לבנייה ולהתקנה של מעליות נוסעים ומשא, כולל מעליות כבאים. תקן 2481 מהווה חלק מסדרת תקנים החלים על מעליות בישראל, וכל מעלית חייבת לעמוד בדרישות הרשות הארצית לכבאות והצלה. מעבר לדרישות התקן המעלית חייבת לעמוד גם בדרישות שנקבעו בחוקי התכנון והבנייה, לרבות מערכת חשמל המתוכננת לפי חוק החשמל והתקנים המחייבים ביותר, סידורי שליטה בעשן, אוורור יעיל במעלית ובחדר המכונות, אישור מעבדה מוכרת על כך שהמעלית תוכננה והותקנה על פי התקן המחייב, עמדות כיבוי אש על פי התקן, לחצן מצוקה במעלית, תאורת חירום, מערכת כיבוי אש בבניין ועוד.

אחת לשנה מומלץ לבצע בדיקה תקופתית בבניין ויש להקפיד על בדיקה שוטפת של המעלית על ידי טכנאי מוסמך ומורשה. כמו כן, יש לרענן כללי בטיחות אש בקרב הדיירים בבניין, למשל איסור עישון במעלית, הקפדה על מספר נוסעים ומשקל ועוד.כדאי לדעת כי אין אפשרות להשתמש במעלית חדשה כל עוד רשות הכבאות לא ביצעה בדיקה ואישרה את השימוש במעלית. לפני התקנה ושימוש במעלית יש לקבל אישורים מכל הרשויות הרלוונטיות.

תקני בטיחות במעליות ישנות מולך מעליות חדשות

תקני הבטיחות למעליות השתנו במרוצת השנים, בעבר הלא רחוק התכנון והתחזוקה בוצעו על פי דרישות התקן הישראלי ת"י 2481 חלק 72, אך מאוגוסט 2014 נכנס לתוקף התקן החדש שנקבע לפי התקן האירופי המחמיר 20-81 EN.
תקני הבטיחות החדשים מחמירים יותר, אם יש בבניין מעלית מדגם ישן מומלץ לפנות לחברה מקצועית כדי לשדרג את המעלית הקיימת ולהתאים אותה לתקן החדש המבטיח שימוש בטוח יותר במעלית.

חשיבות הבדיקה התקופתית

מעליות נמצאות בשימוש רב, הן סובלות בלאי, ויש לדאוג לשגרת אחזקת מעליות אחת לתקופה, בהתאם לתקנים המחייבים. חשוב לזכור כי השימוש במעליות חייב להתאים לתקנים המחייבים, לכן יש להתקין בתוך המעלית שלט המפרט את תנאי השימוש הבטיחותי כמו הגבלת עומס משקל, מספר אנשים, גיל וכו'.

במעליות רבות מבצעים בדיקה תקופתית ביום ובמועד שנקבע, אך חשוב לבדוק גם את שאר המערכות בבניין, כמו ספרינקלרים, מטפים, עמדות כיבוי אש, גלאים ועוד. בדיקת תקופתית במעלית מבטיחה איתור בעיות בזמן, שימוש בטיחותי ומינימום תקלות.