כל מה שרציתם לדעת על מעלית קלה

בחיים המודרניים כולנו מעדיפים לגור בבניין שיש בו לפחות מעלית נוסעים אחת, וכיום יש ביקוש גבוה גם למעליות הביתיות והקלות, במיוחד כאשר מעוניינים להתאים את הבית לצרכים הייחודיים של אדם מבוגר או של אדם בעל מוגבלות. יש מגוון פתרונות לתכנון ולבניית מעלית קלה לבית או למבנה ציבורי, ובמדריך זה המומחים שלנו עושים סדר בנושא ומרחיבים על מאפייני המעלית הקלה, תקנים מחייבים, תנאים אופטימליים להתקנת המעלית בבית ועוד.

חשוב לציין כי החוקים במדינה השתנו ברבות השנים, וכיום בבנייה הרוויה המודרנית החוק מחייב את הקבלנים לתכנן בנייני מגורים ומשרדים עם מעליות העומדות בתקן הישראלי המחייב. למעשה, ברוב הבניינים שנבנו בשנים האחרונות יש לפחות מעלית אחת, זהו תנאי הכרחי להקמת בנייני מגורים מעל 4 קומות (לשון החוק מחייבת התקנת מעלית בכל בניין מגורים או בניין ציבורי בגובה מעל 13 מ'), אך גם ברוב הבתים המשותפים הנמוכים יותר, בהם יש 3-2 קומות בלבד, הקבלן מתקין מעלית מטעמי נוחות וכדי למכור את הדירות במחיר גבוה יותר.

מחפשים לבנות מעלית קלה? צרו קשר בדף צור קשר באתר או בטלפון: 077-8047865

מעלית קלה לבית

חברה מקצועית ומובילה לתכנון, להתקנת ולתחזוקת מעליות מכל הסוגים מציעה מגוון פתרונות להתקנת מעלית קלה לבית. יש הבדל משמעותי בין פרויקט לתכנון והתקנת מעלית לבניין מגורים משותף לבין תכנון והתקנת מעלית קלה לבית פרטי. כדי להתקין מעלית לבניין מגורים יש לקבל הסכמה של רוב הדיירים (שני שליש לפחות), ובנוסף המעלית לא יכולה לגרום לפגיעה מהותית בדירות, בחזות ומראה הבניין וברכוש המשותף של הדיירים. את המעלית ניתן להתקין בבניין רק לאחר קבלת היתר להתקנת מעלית על פי חוק התכנון הבנייה. סעיף 59 (ו) לחוק המקרקעין קובע כי ההחלטה להתקין מעלית בבית משותף קיים חייבת להתקבל באסיפה כללית ברוב של שני שלישי מבעלי הדירות.

התקנת מעלית לבית פרטי נועדה לרוב להתאים את הנכס לבעל מוגבלות או לקשיש המתגורר במקום, אך רבים מתקינים מעלון ביתי משיקולי נוחות ואיכות חיים. יש דגמים שונים של מעלון ביתי, אלו מעליות המתאימות לבתים פרטיים, לווילות יוקרה, לפנטהאוזים, לדירות גדולות עם 2 או 3 מפלסים ולבנייני מגורים משותפים.
המעלון הביתי יכול להיות הידראולי לכן אין צורך להקים חדר מכונות, כמו כן המעלון צריך פיר מעלית קטן יותר וכך חוסכים בעלויות ההקמה. המעלון הביתי חייב לעמוד בתקן שנקבע על ידי מכון התקנים הישראלי, ובנוסף יש לקבל אישורים רלוונטיים להקמת המעלית בבית, להכין תוכנית מסודרת ומפורטת על ידי אדריכל, להגיש בקשה לרשות המקומית ולהמתין להיתר בנייה. הרשות המקומית בוחנת כל בקשה ובקשה בנפרד, יש גם הליך רישוי מקוצר לקבלת היתר לבניית מעלית בבית, ובהליך הרישוי קובעים את סוג המעלית, גודל תא הנוסעים ועוד.

חשוב לדעת כי המעלון הביתי יכול לשאת משקל של עד כ-450 ק"ג, כלומר 4 אנשים, הוא מתאים גם לכיסא גלגלים וניתן להתקין אותו בפיר פנימי או חיצוני. המעלון הביתי יכול לשמש לצורך הנגשת בניינים קיימים שאין בהם אפשרות להתקנת מעלית נוסעים רגילה.

מעלית קלה לשימוש ציבורי

במקרים מסוימים ניתן להתקין מעלית קלה גם בבניין ציבורי, בעיקר במצבים שבהם אין אפשרות להתקין מעלית נוסעים סטנדרטית. המעלון חייב לעמוד בכל התקנים המחייבים שנקבעו, יש לקבל היתר מהרשות המקומית ומגורמים רלוונטיים נוספים. לכן, חשוב לבחור היטב את החברה על מנת לקבל שירות מקצועי וליהנות מפתרונות מתקדמים ואיכותיים, גם בבנייני ציבוריים שבהם אין אפשרות למעלית רגילה.

לסיכום, התקנת מעלית לבית מחייבת ידע וניסיון, המעלית חייבת לעמוד בתקנים המחמירים ויש לתכנן אותה על ידי אדריכל ולקבל היתר בנייה. המעלית משפרת את איכות החיים, מנגישה את הבניין או הבית ומעלה את שווי הנכס.

מחפשים לבנות מעלית קלה? צרו קשר בדף צור קשר באתר או בטלפון: 077-8047865