חלון שחרור עשן במעלית

בבנייני מגורים ומשרדים ובמבני מסחר ותעשייה חייבים להתקין מערכת לשחרור עשן כדי להגן על הציבור אשר שוהה במבנה. ללא פתחים ייעודיים לשחרור עשן בזמן שריפה קיים סיכון רב לחיי אדם ולרכוש, ואנשים רבים נפגעו משאיפת עשן ומחשיפה ישירה לאש, לכן המחוקק הישראלי קבע את תקן 1001. התקן הישראלי מחייב התקנת חלון שחרור עשן גם במעליות.

כוחות כיבוי האש ממליצים על מסלול מילוט דרך חדרי המדרגות בבניינים רבי קומות בזמן שריפה במבנה, ויש הנחיות ברורות הנוגעות להתקנת פתחים לשחרור עשן בחדר המדרגות כי להבטיח שטח סטרילי ובטיחותי הנקי מעשן, אך בבנייני משרדים יש תקנה המחייבת מעלית חירום אחת לצורך פינוי נפגעים. כדי לשחרר את העשן הלכוד בפיר המעלית יש להתקין חלון שחרור עשן וכך מבטיחים שהמעלית לא תהפוך למלכודת עשן המסכנת את חיי האנשים.

ת"י 1001 – בטיחות אש בבניינים

התקן הישראלי לבטיחות אש בבניינים ת"י 1001 מבוסס על התקן NFPA 96 של האגודה האמריקאית להגנה מפני אש (2001), במהלך השנים התקן הישראלי עבר שינויים, הרחבות והתאמות, וכיום הוא כולל 6 חלקים עיקריים העוסקים בבטיחות אש בבניני מגורים ובמבני מסחר, תעשייה ומבנים ציבוריים.

התקן הישראלי קובע כי חלה חובה לבצע ביקורת שנתית לתקינות מערכות שחרור העשן המותקנות במבנה. זהו תקן יחסית חדש המחייב בדיקה שנתית של מכבי אש. התקן קובע כי בכל מבנה בגודל מעל 200 מ"ר יש להתקין מערכות פינוי עשן בהתאם להוראות שנקבעו בתקן. מטרת התקן הישראלי היא לשמור על חיי הציבור ולהגן על הרכוש מפני אש, עשן וגזים רעילים הנובעים משרפה.

חשוב לזכור כי שריפה הפורצת במבנה מגורים או במבנה אחר מתפשטת ברוב המקרים במהירות, לכן יש להתקין אמצעים שונים לשליטה במהירות התפשטות האש והעשן וכדי למזער נזקי רכוש ותשתיות.

כיום, כאשר מתקינים מעלית חדשה בבניין מגורים, משרדים, מסחר או תעשייה, יש לתכנן פתחי עשן על פי התקן הישראלי המחייב, ומכבי אש רשאים לדרוש מבעלי מבנים קיימים להתקין מפוחים, חלונות לשחרור עשן וציוד נוסף, כדי להתאים את המבנה הקיים לדרישות התקן.

מהו חלון שחרור עשן?

חלון שחרור עשן משמש כפתרון יעל ואפקטיבי העומד בדרישות מכבי אש והנחיות שנקבעו בתקן הישראלי ת"י 1001. החלון מיועד לשחרור כמויות גדולות של עשן מהמבנה, והחלון יכול לשמש בזמנים רגילים לצורך אוורור ולהחדרת אור טבעי. חלון שחרור עשן מותקן בראש פיר המעלית ומחליף את הצורך בהתקנת מפוח. החלון נפתח ונסגר באמצעות מנוע בוכנה העומד בתקנים המחמירים ביותר למערכות שחרור חום ועשן.

כאשר פורצת שריפה בבניין עם מעלית החלון לשחרור עשן נפתח אוטומטית או על ידי לחיצה על מתג ייעודי, בדרך כלל על ידי נציג ועד הבית או אחראי אש בחברה. יש דגמים שונים של חלונות שחרור עשן, ורק אנשי מקצוע מוסמכים רשאים לבחור את סוג החלון והמנוע המתאים לפתיחתו, יש מנועי הזזה ומנועי בוכנה, ומנוע בוכנה נשב לעמיד ולאיכותי יותר מאחר והוא מסוגל לפתוח במהירות חלונות כבדים.

חלונות לשחרור עשן במעלית נפתחים במהירות, בדרך כלל תוך 60 שניות בלבד, ולרוב בצורה אוטומטית. החלונות מחוברים למערכות גילוי וכיבוי אש ועשן במבנה, ולאחר שהם נפתחים העשן יוצא דרכם באופן טבעי.

את החלון לשחרור עשן מתקינים בפיר המעלית, החלון יכול להציל חיים במקרי שריפה בבניין ולמנוע נזקי רכוש ותשתיות. לכן, בעת התקנת מעליות חדשות בבניינים השונים יש לוודא כי החברה מתקינה חלון שחרור עשן בהתאם לתקנים המחייבים.