התקנה של מעלית שבת בבניין מגורים

מהי מעלית שבת וכיצד היא עובדת? האם ניתן להשתמש במעלית שבת בלי לחלל את השבת הקדושה? מה מאפיין את מנגנון הפיקוד ואופן הפעולה של מעלית שבת?

מעלית שבת היא המצאה ישראלית המאפשרת ליהודים שומרי מסורת ולדתיים וחרדים להשתמש במעלית גם בשבת ובחג, בלי לחלל את השבת ובלי לעבור על כללי ההלכה היהודית.

מאחר והמעלית היא מכשיר חשמלי לכל דבר ועניין יש להימנע מעשיית מלאכת שבת, לכן מתקינים במעלית מנגנון ייעודי המכונה פיקוד שבת, המנגנון גורם למעלית לעלות ולרדת בין הקומות באופן אוטומטי וללא התערבות ומגע יד אדם. המעלית עוצרת בכל קומה ומתריעה לפני סגירת הדלת.

לפרטים נוספים על התקנה של מעלית שבת בבניין צרו קשר באתר או בטלפון: 077-8047865

ראוי לציין כי רוב הפוסקים בהלכה היהודית מאשרים ומסכימים את השימוש במעליות שבת, יש עדיין פוסקים המתנגדים לרעיון ולפתרון, אך ניתן לראות שמעליות שבת הפכו לנפוצות מאוד ולמעשה החל משנת 2001 הוחלטה בחוק התכנון והבנייה כי בכל בניין ציבורי ובכל בניין מגורים שיש בהם יותר ממעלית אחת חובה לתכנן ולהתקין מנגנון פיקוד שבת לפחות במעלית אחת בבניין.

חוק התקנת מעליות שבת בבניינים ציבוריים ובבנייני מגורים

המחוקק הישראלי החליט על שינויים בחוק התכנון והבנייה וקבע בשנת 2001 כי חלה חובה להוסיף מנגנון פיקוד שבת במעלית אחת לפחות בכל בניין ציבור או בבניין מגורים, כל עוד יש במבנה יותר ממעלית אחת. בשנת 2011 הוחלט על שינוי נוסף בחוק התכנון והבנייה והמחוקק קבע כי אם יש רוב של בעלי דירות בבניין מגורים משותף המעוניין בהתקנת מנגנון פיקוד שבת במעלית, הרוב קובע.

למעשה, כבר בחוק המקרקעין נקבע כי די בבעל דירה אחת בבניין מגורים משותף המעוניין במעלית שבת כדי לחייב את ועד הבית להתקין מנגנון פיקוד שבת, כמובן אם יש בבניין יותר ממעלית אחת. יחד עם זאת, בחוק המקרקעין נקבע כי בעל הדירה הדורש את מעלית השבת חייב לשאת בעלויות האחזקה וההפעלה של המעלית, לכן רבים נמנעו מכך עד היום.

מעלית שבת בשלב התכנון או התקנת מנגנון פיקוד שבת במעלית קיימת

בבנייני מגורים ומשרדים רבים יש לפחות שתי מעליות אם לא יותר, לכן בבנייה החדשה הקבלן אחראי על תכנון והתקנת מעלית שבת עם מנגנון מתאים ומאושר הלכתית. המעלית עוצרת בין הקומות, הדלתות נפתחות ונסגרות אוטומטית, ומנגנון הפיקוד מבטל חיישנים שונים כדי לא לחלל את השבת.

ניתן להפוך מעלית קיימת למעלית שבת באמצעות התקנת מנגנון פיקוד ייעודי. יש לקבל הסכמה של הדיירים, לטפל נכון במנגנוני השקילה ולנטרל אותם במהלך הפעולה בשבת, להשבית לחצני פיקוד למעט לחצן חירום, להשבית מסכי לדים וכיתובים ולהתקין שילוט מתאים בכל הקומות.

מעלית שבת היא המצאה חשובה אך יש להימנע מסכסוכי שכנים ודיירים בבניין בגלל רצון של אחד או יותר מהדיירים להתקין מנגנון פיקוד שבת. חשוב להדגיש כי מעלית שבת פועלת באטיות מאחר והיא עוצרת אוטומטית בכל קומה ונשארת בקומה זמן מה כדי לאפשר לאנשים להיכנס או לצאת בבטחה.

מעלית שבת סובלת מבלאי מהיר יותר, לכן במהלך התקנת מעליות שבת על ידי חברה מקצועית ואמינה ניתן לתכנת את המנגנון כך שהמעלית תפעל בשבתות ובחגים לפי זמנים ידועים ומקובלים מראש, בדרך כלל עד 4 שעות מכניסת השבת או החג, ובשבת המעלית תפעל החל מ-7 בבוקר ועד הצהריים, ותפעל מחדש כ-3 שעות לפני יציאת השבת.

לפרטים נוספים על התקנה של מעלית שבת בבניין צרו קשר באתר או בטלפון: 077-8047865