בניית פיר מעלית באופן תקני ובטיחותי

מעלית נחשבת לאמצעי הנעה אמין, יעיל ובטיחותי, כל עוד דואגים להתקנה מקצועית ונכונה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר, לתחזוקה שוטפת ולשימוש נכון. את המעלית ניתן לתכנן ולהתקין בבניין חדש ויש אפשרות להתקין מעליות חדשות גם במבנים קיימים, עם או ללא פיר.
ברוב המקרים מתקינים מעלית עם פיר, כאשר פיר המעלית הוא מבנה ייעודי בתוכו תא הנוסעים או המשא יכול לנוע בחופשיות מקומה לקומה. פיר המעלית יכול להיות פנימי או חיצוני, והפתח של הפיר פונה לעבר משטח הרצפה בקומות השונות שבמבנה. אם בונים פיר חיצוני ניתן באמצעות עבודות גמר מתקדמות להפוך את הפיר לחלק אינטגרלי של המבנה ולחזק אותו, אם מתקינים מעלית חדשה בתוך המבנה הקיים, ניתן במקרים מסוימים לנצל חלל מרובע מתוך חלל חדר המדרגות לבניית הפיר והמעלית.

כריית פיר מעלית – מידות נדרשות על פי התקן הישראלי

כל מעלית הנבנית ומוקמת במבנה בישראל חייבת לעמוד בדרישות התקן הישראלי הרשמי שמספרו ת"י 2481, התקן קובע את התנאים הנדרשים להתקנת מעליות נוסעים ומשא. כדאי לדעת כי רק חברה המחזיקה בתו תקן רשאית לתכנן ולהרכיב את המעלית במבנה, ומעלית שלא הותקנה כחוק ואינה עומדת בדרישות התקן הישראלי לא תקבל אישור לשימוש. לפי פקודת הבטיחות בעבודה כל מעלית חדשה חייבת לעבור בדיקה יסודית כדי להבטיח שהיא בנויה לפי הדרישות שנקבעו בפקודה ולוודא כי המערכות הבטיחותיות במעלית תקינות ועובדות היטב.

הדרישות להתקנת מעלית חשמלית שונות מעט מהדרישות להתקנת מעלית הידראולית. באופן כללי, הדרישות לפיר המעלית (מעלית חשמלית) הן:
• עומק בור פיר המעלית מתחת למפלס הקומה התחתונה – 1.5 מ'.
• גובה הקומה העליונה, מהמפלס של רצפה הקומה עד לתקרת הפיר – 4 מ'.
• חלון אוורור בראש פיר המעלית לצורך שחרור עשן בשטח של לפחות 0.3 מ"ר.
• מידות פיר המעלית (עומק ורוחב) משתנות לפי מספר הנוסעים, סוג ואופי המעלית ופרמטרים נוספים.

איטום ושמירה על יציבות פיר המעלית

התקנים בארץ קובעים כיצד לבצע איטום מקצועי ונכון של פיר המעלית, יש לבצע את עבודות האיטום בעזרת מכשור ייעודי וחומרי איטום איכותיים ועמידים לטווח הארוך. בשלב הקמת ובניית המעלית במבנה מבצעים איטום חיצוני ופנימי, אך קירות פיר המעלית עלולים לסבול מבעיות איטום עם הזמן כתוצאה מרטיבות ואיטום לקוי ביציקת הבטון או בשלב בניית הפיר. לכן, יש להקפיד על תחזוקה שוטפת של פיר המעלית ולבצע תיקוני איטום על פי התקנים המחייבים, כולל איטום בתחתית פיר המעלית בגלל סכנת חדירת מי תהום ורטיבות העולה מהאדמה.

ראוי לציין כי עבודות איטום בפיר המעלית נועדו למנוע חדירת מים ונוזלים ולמנוע חדירת רטיבות, אחרת מסתכנים בכתמי רטיבות הגורמים להתפתחות עובש ופטריות, זהו מפגע תברואתי חמור המסכן את בריאות האדם וגורם לריח רע ובלתי נסבל, ובנוסף חדירת מים ורטיבות לפיר המעלית עלולה לסכן את המשתמשים במעלית בגלל סכנת התחשמלות והרס תשתיות.

כללי מכון התקנים הישראלי בכל הנוגע לבניית פיר מעלית

התקן הישראלי של מכון התקנים קובע את התנאים והדרישות להתקנת מעלית חדשה בבניין חדש או קיים, כולל מעלית חשמלית או הידראולית. יש לבחור חברה מקצועית בעלת כל האישורים הנדרשים לתכנון, לבניית ולהתקנת מעליות, מהנדס מוסמך יבדוק את התאמת המבנה למעלית, ולאחר קבלת אישור מהדיירים (רוב של שני שליש מהדיירים) יש להגיש בקשה לרשות המקומית כדי לקבל אישור עבור התקנת מעלית חדשה במבנה, ורק לאחר קבלת האישור ניתן להתחיל בעבודות.

התקנת מעליות ובניית פיר מחייבת ניסיון רב, ציוד מקצועי והכרות מעמיקה עם כל התקנים והאישורים הנדרשים לעבודה. לכן כדאי לבחור חברה אמינה ומקצועית לניהול וביצוע הפרויקט משלב התכנון ועד ההתקנה וקבלת האישורים לשימוש במעלית